לחשוף את הצעירים לאינטרנט? • יוסי חיים עונה למגיבים

יוסי חיים 30 Comment on לחשוף את הצעירים לאינטרנט? • יוסי חיים עונה למגיבים
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

תמיד כששמעתי פוליטיקאים מדברים על דברים שהוצאו מהקשרם חייכתי לעצמי ואמרתי "איזו תשובה פוליטקאית" עד שנתקלתי בתגובות על הטור שלי [שנכתב בכלל בפלטפורמה אחרת והוסב לטור].

דבר ברור אחד טרם תקראו, לא תמצאו בטור זה התנצלות. תמצאו בו הסבר לבל יצא חילול ה' תחת ידי, כי עם כל הכבוד לשם שלי, חילול השם מעניין אותי יותר.

האם התכוונתי כי מוטב יהיה  שאנשים יחשפו את ילדיהם בגיל צעיר כדי שיחוסנו לכשיתבגרו?? חלילה וחס, כשם שלא נשרוט ילד בן שנתיים שריטה קלה בגב ידו כדי שאם חלילה ישרט שריטות גדולות יותר יהיה מורגל לכאב. כשם שלא נחשוף נער בן 14 לגראס רפואי כדי שיתרגל בגיל גדול יותר לסמים קשים, כך לא ניתן לו במו ידינו סרטים קלילים כדי שאם יחשף למשהו חמור יותר הוא כבר יהיה גבר ובעל בעמיו שיודע לעמוד היטב מול הרוח הסוחפת.

אינטרנט בציבור החרדי אסור או מותר? יוסי חיים שובר מוסכמה

האם התכוונתי שכל אברך שרק מתחיל להיחשף הופך לגרוע מכל ונהיה בלתי ניתן לחזרה כלל עד כי עדיף היה שהיה מוותר על שנותיו שעברו בטהרה כדי שהיום יהיה נטוע בקרקע רוחנית? גם לכך לא התכוונתי.

אז מה כן?? על מה כן דיברתי?

ראשית לא היו בדברי המלצה כזו או אחרת.

דיברתי מנקודת מבטי הפרטית במידה ואם זה כבר קרה, לא המלצה, לא תכנון המציאות, אלא מקרה שכבר נמצא מול עיננו. צעיר בן 20 שחווה אינטרנט על כל היבטיו מגיל צעיר, על פי רוב זה כבר נמאס לו קצת. לא מפני שהוא צדיק אלא מפני שזה כבר לא בוער לו. נכון הדבר שהוא התחספס, אמת אמרו המגיבים כי זה מפני שהרגש שלו כבר קהה. אבל כיום הוא עושה בחירה נכונה יותר הגם שהיא באה מתוך שיקולים גשמיים לגמרי. לו תביא לו היום סרט חדש משעשע אל מול ההזדמנות להרוויח 35 שקלים לשעה, הוא יעדיף עבודה כרגע-סרטונים? ובכן כבר 'טחנו' את העניין.

אילו היית נותן לאותו נער בן 14 בזמנו סרט חדש, כזה שחיכה לו ואפילו לא משהו 'חם מהתנור' הלהיטות הייתה גבוהה יותר, הוא לא היה מחליף אותה בעבודה משתלמת ככל שתהיה, את מי זה מעניין עבודה? הרי יש סרט חדש. ואילו אברך שנחשף לענין בגיל מאוחר מגלה את אותה הלהיטות שגילה הנער ההוא בזמנו. הנער היום מזלזל בזה, לא בגלל צדקותו אלא בגלל שהוא התחספס והאברך עדיין אחוז תזזית.

כולם? ובכן יתכן שישנם אברכים המתעסקים באינטרנט שעדיין לא קיבלו להיטות, יתכן שישנם נערים שעדיין מגלים עניין גדול מדי באינטרנט גם בגיל מאוחר. אני בכל אופן רואה זאת כך, נערים שהתרגלו זה כבר די משעמם אותם -לא לגמרי אבל כבר נדוש. וגם די נגיש. במידה וירצו לחזור לכך, לא יהיה להם מצפון אם יחזרו לאינטרנט פרוץ. אברכים שמגלים את זה רוצים לבלוע הכל  גם כי כל פעם זה דקירה בלב ולכן יש רצון יותר לגמוע בכל פעם כמות גדולה יותר ושנית, עצם העולם המסחרר שהתגלה בפניהם . ושוב  אין בדברים אלו המלצה, יש בהם ראייה מסויימת שלי וזכות כל אדם באשר הוא לחלוק עלי במשפט קצר או בתגובה ארוכה יותר מהטור.

הייתי כותב שזו בעצם מטרת הפוסט, ללמד את האברך שגילה בגיל מאוחר את האינטרנט ומתמכר ללמוד מהנער שכבר ראה הכל וכביכול אומר לו "עזוב שטויות..זה קשקוש,עוד סרטון על כלב שהציל בשיניים כלב אחר? עוד משפט משעשע שיגרום לך לחיוך לשנייה, אבל בעצם לא נותן לך משהו, לך תעבוד!!!".

הייתי מסכם שמטרת הפוסט להגיד כי באפן כללי זה מסוכן ולא טוב לכולם, אך בעיקר לאברכים שעשויים  להיסחף יותר מנער שכבר ראה והתחספס לצערינו והיום זה פשוט לא מדליק' אותו וככל שהדבר יהיה מהנה הוא לא מועיל, הוא גוזל ממנו עולם הזה מול עולם הזה במקום לעבוד, להרוויח כסף, לצאת לטייל –הוא תקוע מול המסך ואצבעותיו מקלידות זה ממלא לא  להרבה זמן והוא מחפש דברים אחרים גשמיים אומנם אך משמעותיים יותר.

הייתי מוסיף שנער שנסחף הוא בגיל המרד. גם אם יגידו לו 'עזוב זה שטויות' זה ממש לא מעניין אותו. אם הרב יתפוס אותו הוא יעבור ישיבה, אם ההורים יריבו איתו הוא יעזוב את הבית וכבר היו דברים מעולם. לאברך לעומת זאת יש הרבה מה להפסיד ואם ה ו א כבר נסחף ומוכן לוותר על דברים כמו בית ומשפחה, המצב גרוע יותר .

הייתי עוקץ את המגיבים לרעה שהם ברגעים אלו נמצאים באינטרנט ועם כל הכבוד, אתר קול חי עוזר אולי לפרנסה שלי [הוא לא], איך הוא בדיוק עוזר לפרנסה שלכם למה אתם כאן?? ולכל אלו שסיננו תגובה לא נאותה, לא הצלחתי לראות זאת, יש לי אינטרנט מסונן.

אך לא- פוסט דיעה כשמו כן הוא, זו דעתי. כך אני מנסיוני רואה את פני הדברים כן, אני שומע עד מקום מושבי את נחירות הבוז. דעתך?? מי אתה בכלל? נסיונך?? בן כמה אתה ילד?? אלה כמו אלה אינם ראויים לתשובה.

לדעתי כמובן.



30 תגובות

מיין תגובות
  1. 30

    דברים נכונים וידועים
    לגבי הטכנולוגיות הישנות יותר יש אנשי חינוך ידועים שאני לא רזוכר כרגע מי הם כדי לצטט בשם הלא נכון שלגמרי המליצו לחשוף באופן מבוקר למשל אצל סבתא כדי שהילד לא יגלה את אמריקה בגיל 20+ ויחשוב שהוא גילה את העולם. יש בזה הרבה הגיון

  2. 29

    יוסי חיים אחלה גבר מסכים איתך! אבל עדיין לצעיר זה פחות מזיק כי הוא מתחספס מהר!

  3. 28

    צודק בכל מילה . [אברך שנפל, לא בעריות אלא בביטול תורה ותרבות יוון כשטיסל וכו']

  4. 27

    אין לי כח לקרוא את כל זה !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    זה פשוט לא מענין אותי!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

  5. 26

    נכון שמי שרואה אינטרנט בגיל אברך זה יותר גרוע אבל אני לא רואה כ"כ בעיה באינטרנט לא מסונן לבנות

    אני בחורה בת 18 שנחספתי לאינטרנט בגיל מאוד 15/16
  6. 25

    איזה סינון יש לך באינטרנט? למה שאני אאמין לך?-תראה תמונה!

  7. 23

    אבל יוסי אתה רואה שגם האברכים שחשופים לאינטרנט לא מתגרשים!

  8. 22

    אני אישית לא רואה הבדל כ"כ גדול כי גם אברך ש"מגלה" עולם חדש הוא בסוף אחרי כמה שנים יעזוב את זה כשהוא יתבגר ויבין את משמעות החיים מה שאצל הנער קרה בגיל צעיר יותר. ולדעתי עדיף שאברך יחסף לאינטרנט ולא נער כי נער שנחסף הוא עדיין לא בנוי ויציב נפשית ובוגר והוא יכול ליפול מאוד מהר לעומת אברך שיותר יציב ובוגר. אני נערה שכן נחספתי לאינטרנט בגיל צעיר כי אני חייה בבית כזה ולכן אני מדברת מהמקום של הנסיון האישי שלי.

  9. 21

    צריך חשיפה מוקדמת; כי אם לא הוא ייחשף פעם אחת במקרה לכמה דקות לעולם והוא יתחיל להשתגע ולנסות ולגלות את העולם הגדול!

  10. 20

    ל 3 גבר אל תקרא לשטיסל תרבות יוון וכו' שטיסל זה אחלה דבר שנותן אפשרות לסדרה נקייה יותר. ביטול תורה זה אולי כן………

  11. 19

    לדעתי רוב המגיבים כנגד יוסי חיים הפעם ובהפעם הקודמת הם חבר'ה שלא נחשפו לעולם הזה ואני מוכן להתחייב שיש להם אינטרנט מסונן בסינון גבוה! נ.ב יוסי התותח רוצים אותך יותר זמן ברדיו!!!!!!!!!!!!!!!!!

  12. 18

    ברור שעדיף לחשף בגיל מבוגר שאז הריסון, גם אם הוא קלוש, הוא בוגר יותר והוא לא משפיע כמו על מוח רופס של ילד שנמצא בבנייה ומה שעכשיו נכנס למוחו לא יצא לעולם, ובהתבגרות הוא סביר להניח יפרוק עול כשיראה שסיפוקי האינטרנט אינם ביום יום החרדי, אצל מבוגר זה יכנס שנה שנתיים גג עד שיבין שעדיף לחייו בלי, ההבדל היחיד יוסי , שאצל מבוגר הלהיטות נראית מגוחכת יותר, אך היא תעבור. (הכותב הינו פסיכולוג ומחנך במסגרת קידום לנושרים, אם יש לך דעה שים אל ליבך שגם נערים קוראים את דבריך)

  13. 16

    אבישג, זה לא בדיוק ככה, כי אז זה על חשבון המשפחה והילדים, ומשמה לגירושין, יש דרך קצרה מאוד

  14. 15

    הפעם שמת תמונה שלך עם כובע, לתקן את הרושם שעשו דבריך, אבל את השם שלך לא תוכל להחזיר. מילים הם שלך עד שאתה מוציא אותם, ק"ו כשאתה מפיץ אותם ברשת. אם אלו ההשקפות שלך, תואיל בטובך לחזור לתמונה הקודמת, שידעו כולם שאין בינך ובין בן תורה אמיתי קשר קלוש.

  15. 14

    יוסי הבהרת טוב כתבת טוב- אבל זה קצת גדול עליך.

  16. 13

    נוו מספיק כבר !!!! יוסי לא חייב להכניס ציניות בכל דבר.

  17. 12

    נער שגודל למציאות של אינטרנט מתרגל וזה לא מרגש אותו……………..

  18. 11

    יוסי חיים סחתין על דמיונות החכמה שהקלדת גם עם מבחינה פסיכולוגית יתכן והאמת הלוגית איתך כל רעיון הפוסט הזה הוא טעות מלכתחילה כי גם אם לא התכוונת להציג את האינטרנט לצעירים כפחות גרוע הוא הצטייר ככזה ובכלל כל השיח אודות רמת חומרת האיסור עם עם כל ההסתייגות שנתת אינה במקום לאור האיסור הגורף על כל יהודי צעיר כמבוגר ואשה כגבר להחשף לאינטרנט הפרוץ
    ולנסות ל'עמוד' על זויות האיסור ולדבר אותם גורמות להפסד שיוצא בשכר.

  19. 10

    יוסי היקר! קבלנו את דבריך הנכוחים המלמדים שאתה בחור איכותי ולא זול.
    אין ספק שיש לך טעות גדולה בזה שאתה חושב שאם בחור ראה אז כביכול הוא שבע.לדעתי,אין שובע אלא תמיד יש רצון לראות עוד ועוד ועוד………..
    לגבי מה שכתבת על אלה שנכנסים לאתר קול חי-שטויות!!!!!!!!!!!!!!!!הם משתמשים באינטרנט לצרכי עבודה אך יחד עם זה הם גם נכנסים לאתר קול חי שמוחזק ככשר בהשגחת שארית ישראל ולכן הם אינם צריכים להתנצל ע"כ ………מלכתחילה שבלכתחילה מותר האתר!!!!!!!!!!!!!

  20. 9

    אתה עדין ילד ואינך מבין שבד"כ כשאדם מבוגר מגלה איטרנט יש לו רמזורים אדומים יותר מילדון בן 14 שאצלו לכאורה כבר בפעם הראשונה תהיה תאונת דרכים והוא יסתכל במקומות האסורים.
    בכל מקרה בלי קשר למצוות ולעברות שעושים דרך הכלי הזה………….
    השריפת זמן על הכלי הזה גרועה בכל הגילאים חוץ מאנשים שזקוקים לתעסוקה מסיבות שונות.

  21. 8

    עדיין לא קלטתי מה המטרה שלך בפרסום דעותיך האינטרנטיות?…

  22. 7

    תגיד לי יוסי, איך בדיוק פירסמת את זה ? ניכנסת טוב טוב לרשת ולאינטרנט אז שפוט את עצמך תחילה! אני לא אומר שאני בעד האינטרנט או משהו אבל אני לא מבין איך אתה יוצא נגד דבר שלך בעצמך יש אותו! מחכה לתשובה!

  23. 6

    ליעקב (תגובה מס' 22) ולתגובה מס' 15:
    כשאדם מבוגר/ אברך יסתכל באנטרנט הוא הרבה יותר בוגר וגם אם הוא רואה דברים אסורים אז זה יעבור לו הוא לא יסחף כמו ילד כי הוא כבר נשוי ואין לו מה לחפש..

  24. 4

    הפרצוף שלך אומר הכול !
    שקוע במ"ט, אז בבקשה אל תביע דעות, ואל תנופף עם עובדות.
    שבת שלום ומבורך לך ולכל בית ישראל

  25. 3

    ברור שאת לא רואה. קל מאד להתרגל לדבר עבירה. "עבר ושנה נעשתה לו כהיתר"

  26. 2

    תגובה 28: נו. אז אם אתה יודע מה הבעיה אז תגיד!

    אני בחורה בת 18 שנחספתי לאינטרנט בגיל מאוד 15/16